Michael als spreker mentale veerkracht:

Comfortabel kunnen voelen in oncomfortabele situaties!

Wil je meer succes, gezondheid en geluk in je leven? Ontwikkel dan je mentale veerkracht!
Dit klinkt misschien gek maar heel vaak is het niet je talent of werkethos die doorslaggevend is maar de mate waarvan je van teleurstelling en tegenslag kunt herstellen.

De meeste (top)atleten, muzikanten, succesvolle teams en/of bedrijven zullen dit beamen.

Maar hoe ontwikkel je dat nu? Zit het in je? Dit noemen ze vanuit de psychologie ‘nature’ of kun je het ontwikkelen? Dit noemt men ‘nurture’.

Beide is waar!

Het zit voor een gedeelte in je en je kunt het ontwikkelen. Even ruim gezegd zo’n 50/50.

En natuurlijk heeft het ook nog een beetje met de omstandigheden te maken.

Het is zeker niet compleet of een absolute volgorde maar wel een hele mooie methodische opbouw vanuit mijn jarenlange ervaring als mens, trainer en spreker.

Het grote doel is duurzaam presteren en het ontwikkelen van een growth mindset.

Michael boeken als spreker Mentale veerKracht?

Big5 bij spreker mentale veerkracht

1. Fitheid

Voor mij is dit het vertrekpunt van mentale veerkracht!

Fysieke fitheid geeft namelijk emotioneel, mentaal en spirituele (zingeving) energie oftewel fitheid. Natuurlijk niet alomvattend en kun je met andere inzichten / tools jezelf verder ontwikkelen maar andersom lukt het vaak niet. Mensen die hun fysieke fitheid verliezen of te grabbel gooien gaan vroeg of laat onderuit. We zien dit vaak terug in de vorm van burn-out klachten en een letterlijke burn-out.

spreker-mentale-veerkracht

Wat krijgt je als een soort van bonus bij fysieke fitheid:

  1. Energie in het algemeen
  2. Focus en de 1e natuurlijke mentale veerkracht
  3. Je wordt gewoon eerder geloofd omdat je fit bent
  4. Positieve mindset
  5. Nieuwsgierigheid

Doelen is een kernvaardigheid binnen mentale veerkracht

2. Richting

Boven sprak ik al over succes, gezondheid en/of geluk. Een kapstok die ik vaak gebruik om je persoonlijke ontwikkeling te bepalen. Wat wil jij? Mijn tip zou zijn om een zeker balans aan te brengen in de drie thema’s en hiermee bekrachtig ik feitelijk stap 1, fitheid. Er zijn mensen die ‘succes’ heel hoog op hun lijst zetten maar na 10-15 jaar ondernemen erachter komen dat ze erg ongezond zijn geworden en dat maar weinig mensen hen nog leuk vinden. Uiteraard geldt het ook voor een overmatige focus op bijvoorbeeld geluk. Dit zijn de mensen die bij elk hapje en drankje zeggen: ‘Dat je toch ook moet genieten’.

 

Doelen stellen zorgt voor richting, focus en energie en is hiermee een kernvaardigheid binnen mentale veerkracht.

Naast het zogenaamd richten van je aandacht op een bepaald onderwerp heeft doelen stellen ook nog een ander voordeel; het leidt namelijk ook af van stressoren. Je kunt namelijk je aandacht maar op één plaats tegelijk houden (dus single- of multitasken i.p.v. switchtasken).

Bij goed focussen ben je dus minder bezig met dingen die je afleiden of waarvan je stress krijgt. Daarnaast levert het ook nog een goed gevoel op als je dingen voor elkaar krijgt.

Dat wat je doet, daar word je goed in!

3. Actie

Nu we onze richting hebben valt en staat alles natuurlijk met in actie komen oftewel met gaan DOEN. Niet voor niets is mijn lijfspreuk als spreker leiderschap, werkgeluk en mentale veerkracht; ‘Dat wat je doet, daar word je goed in!’. De formule die hieraan ten grondslag ligt:

Richting + Actie = Succes

Echte mentale veerkracht schuilt namelijk niet in onze kennis, in wat we zeggen of wat we opschrijven maar in wat we doen. Zonder actie is er geen succes en blijven je doelen een droom.

Daarnaast gebeurt er ook nog iets anders belangrijks.

Je gedrag werkt namelijk als een soort van feedbackloop naar je hersenen. Door het gedrag wat je vertoont in het dagelijks leven ontwikkel je je hersenen in een bepaalde richting. Dit concept noemen we neuroplasticiteit. Het komt erop neer dat je hersenen zich aanpassen aan dat wat je doet (vergelijk het met fitness).

Zeur en klaag je veel, dan word je daar goed in…

Leer je jezelf focussen dan ontwikkel je neurale paden die je helpen om in de toekomst beter te kunnen focussen.

De reis van de held

4. Omgaan met teleurstelling en tegenslag

Dit concept noem ik ‘De reis van de held’. Iedereen krijgt in zijn leven op een bepaald punt te maken met extra spanning, teleurstelling en/of tegenslag, dat is zeker. De vraag is alleen: hoe ga je hiermee om?

Mentale veerkracht gaat over de mate waarin jij kunt anticiperen en jezelf kunt herstellen. Dit hoeft natuurlijk niet altijd maar gelijk, we moeten soms gewoon even overleven maar de kunst is om wel om weer te kunnen starten en/of opnieuw je richting te kunnen bepalen.

Je leert hierdoor ook te focussen op die dingen waarop je invloed kunt uitoefenen, ‘controle the controllables’ en realistische verwachtingen te creëren.

Door met tegenspoed om te gaan ontwikkelt je dus zelfvertrouwen, een gevoel van controle zie je de toekomst met steeds meer vertrouwen tegemoet.

De kieskubus kan ook een leuk inzicht geven hoe jij met tegenslag omgaat.

Wat is jouw coping stijl?

spreker-mentale-veerkracht-kieskubus

Kwetsbaarheid is ook een kwaliteit!

5. Omgeving & hulp vragen

Een bekende uitspraak van oud topschaatser Martin Hersman: ‘je wordt het gemiddelde van de 5 mensen waar je meest mee omgaat. En dat klopt als een bus.

De les die we hieruit kunnen leren is dat we ons beter maar kunnen begeven in gezelschap die jou helpt jezelf te ontwikkelen in de richting die jij wilt en waar je voor staat. En dit zijn natuurlijk niet alleen maar mensen die het met je eens zijn ;-).

Ook kun je deze mensen om hulp vragen. Mentale veerkracht is jezelf kunnen ontwikkelen maar dat betekent niet dat je alles al kunt of kunt leren. Vraag om hulp als je even vastloopt of er gewoon niet uit komt. Je zult versteld staan hoeveel mensen je willen helpen en hoeveel effectiever dit is.

Kwetsbaarheid is namelijk ook een kwaliteit!

Michael boeken als spreker mentale veekracht?

Referenties